temat
#31
Przestańcie albo warnik =3
#32
xD
Don't be so serious. Please.
Niedostępny
#33
xd

Listy średniowieczne przesyłane były przez min. 1 tydzień xd
Don't be so serious. Please.
Niedostępny
#34
W celu uwolnienia się od konfliktów rodzimej sceny politycznej zdecydowałem się na wyjazd do Kambodży. Słyszałem o pradawnych świątyniach, po które po latach upomniała się dżungla tworząc majestatyczne, baśniowe widoki. Sam lot nie był zbyt nużący jednak pogoda w kraju Pol-Pota zdecydowanie nie sprzyjała polskiemu turyście. W końcu po dwóch dniach jazdy dotarłem do kompleksu świątynnego Angkor Wat. Na terenie kompleksu przywitała mnie cisza i pustka. Udałem się do kasy biletowej z zamiarem nabycia biletu ulgowego (jestem studentem kierunku artystycznego). Jakie było moje zaskoczenie kiedy w kasie usłyszałem dziwny głos nie był zbyt zrozumiały, coś jak mieszanka terkotu dzięcioła i postękiwań łasicy. Rozpoznałem w tym egzotycznym połączeniu polskie głoski i zanim zdążyłem jakkolwiek zareagować zobaczyłem w okienku samego Janusza Korwina-Mikke.
- "Poproszę bilet ulgowy" - powiedziałem.
- Nie prowadzę sprzedaży bi-bi-biletów u-u-u-u... - zająknął się pan Janusz, a ja dokończyłem-
- ...ulgowych?
- Przecież mówię wyraź-ź-źźźźższszszź... - w tym momencie buddyjski mnich pociągnął Janusza Korwina za pejsy, a ten jakby
się ożywił. - Nie będzie żadnych biletów ulgowych, bo Kambodża to kraj sukcesywnie oczyszczany z czerwonych pozostałości.
I nie interesuje mnie czy jest pan rencistą, uczniem, emerytem, studentem, niepełnosprawnym czy kobietą w ciąży zaawansowanej albo urojonej. Płaci pan pełną cenę albo żegnam.
Postanowiłem nie puścić tej sprawy płazem i starałem się opierać żądłaniom ultraprawicowego kasjera.
- Jestem posiadaczem międzynarodowej karty ISIC, pod patronatem UNESCO.
- Jakoś jestem przeciwko wszelkim międzynarodówkom, a ten twój Unesco czy inny Barroso może mi muchę wiązać. Ale mam dla
ciebie ofertę, czerwonoskóry. Zabiorę cię na wycieczkę po okolicy. Nie poniesiesz żadnych kosztów. Przynajmniej gotówkowych.
Przystałem na propozycję szalonego felietonisty i poszedłem za nim wgłąb kamiennych labiryntów. Szliśmy tak sześć godzin. JKM śpiewał norweskie piosenki harcerskie i co pół godziny oddawał mocz na niebieskie, nadpalone płachty materiału smętnie zwisające z połamanych drzewców. Gdy w końcu dotarliśmy do wielkiej kamiennej bramy Janusz Ryszard, ojciec szóstki dzieci wypowiedział niespotykanie skomplikowane hasło w niezrozumiałym języku (albo znowu się jąkał).
Kiedy wrota zostały otwarte moim oczom ukazał się wspaniały widok. Znalazłem się we wspaniałym miasteczku pełnym prawdziwego bogactwa. Po ulicach przechadzali się wąsaci dżentelmeni i ich damy. Domy budowane były z rozmaitych materiałów, jednak sprawiały wrażenie niezwykłego piękna. W centrum ustawiony był szczerozłoty pomnik Janusza Ryszarda Korwina Mikke, ojca sześciorga dzieci i Narodu.
- To niemożliwe, panie Januszu, to czysta utopia. - wyszeptałem zachwycony.
- Ależ to realizacja mojego planu. To jest właśnie świat bez podatków, oparty na prostych zasadach i złocie. Mężczyźni pracują, kobiety opiekują się domem, a wszyscy pracujący opływają w bogactwa i ciągle je pomnażają.
- Chętnie bym tu został, ale muszę iść.
- Chwileczkę, drogi nam gościu, najpierw musi pan uiścić opłatę - powiedział Korwin nerwowo kręcąc pejsa na palcu.
- Ależ obiecał pan, że nie będę musiał ponosić żadnych kosztów!
- Mówiłem o gotówce. Poproszę o pańską kartę kredytową. Należy się dwieście piętnaście Złotych Korwinów Kambodżańskich.
Niestety nie miałem przy sobie karty kredytowej. Żołnierze Sił ZbrojnychJego Królewskiej Mości (nazywali siebie Drużynami Korwina), którzy ubrani byli w strój Myszki Miki z obowiązkowym elementem dekoracyjnym - muchą.
Zaprowadzili mnie do wielkiej kamiennej ściany z otworami i unieruchomiwszy mnie dopasowali mój anus do otworu. Okazało się, że długa na trzy kilometry ściana to sekret powodzenia państwa Janusza I Wspaniałego. Ściana znajduje się na granicy z Tajlandią, a jej druga strona jest w największym burdelu na świecie. Spragnieni przygód gwałciciele wrzucają amerykańskie dolary przez niewielkie szczeliny w murze w zamian używając sobie na setkach zniewolonych odbytów po stronie kambodżańskiej. Wśród współwięźniów rozpoznałem wielu zaginionych. Między innymi mojego przyjaciela, Tomka C., który rzekomo utopił się w jeziorze.
#35
oezu.
Tylko zycie poswiecone innym warte jest przezycia!! Diamond
#36
sądziłem, że mam ***** wygląd, poszedłem na studia z bagażem doświadczeń przegrywów z płcią piękną, choćbyło wiele pieniężnych lasek na roku ja zgrywałem chłodnego skurwysyna gdyż nie chciałem kolejny raz przegrać. Pewnego dnia zostałem zaproszony na impreze do Karoliny (najpieniężniejszej laski z roku) pomyślałem sobie po ***** mnie zaprasza, przecież jestem *****? No ale umyłem esice, wypachniłem sie biedaczkową wodą toaletową, założyłem czyste majtki i poszedłem do biedronki po 3 sarmackie tanie i szybko sie można najebać wchodząc chłodno przywitałem sie z dziewczynami chodź w myślach z każdą z nich uprawiałem sex na wszystkie możliwe sposoby. Szybko przetransportowałem sie do znajomych (ludzie na roku mają mnie za w miare normalnego bo ukrywam swoje zjebanie) wypiłem z nimi piwo, zapaliłem szluge, było fajnie chodź w głębi duszy żałowałem bo wiedziałem że nigdy w życiu żadnej nie zarucham. Wtem Karolina zgasiła światło włączyła głośniej muzyke i powiedziała "chodźcie potańczyć". Myśle sobie "A ***** tam co mi zależy", 2 sarmackie szumiało mi w głowie więc wbiłem sie w grupke, zacząłem pląs w stylu deptania kapusty. Tańczyłem tak sam ze sobą i wtedy Karolina podeszła do mnie z zapytaniem czemu tak w odosobnieniu sie gibam, ja jej na to "bo lubie". Chwyciła mnie za rękę i zabrała na parkiet, starałem się być chłodnym skurwysynem chociaż widziałem że jest podpita bo kleiła sie do mnie i wiła niczym kotka. Jednak pomyślałem że taka szansa może sie nie powtórzyć więc powiedziałem jej "chono na jednego xD" poszliśmy do kuchni, nalałem jej kieliszka żołądkowej a sobie zrobiłem drinka z kolą z biedronki. Wychyliła kieliszka i wstała żebym jej nalał następnego a że już była troche pijana to zachwiała się i wpadła w me ramiona. Chciałem ją przyprowadzić do porządku ale ona sie we mnie wtuliła, staliśmy tak przez chwile, dopiłem drinka po czym delikatnie ją objąłem. Ona popatrzyła się na mnie swymi anielskimi oczami i po chwili zaczęliśmy się całować. Poszliśmy do wolnego pokoju, powiedziała mi że specjalnie go zamknęła bo od początku chciała mnie przelecieć. Rzuciłem ją na łóżko, zdarłem z niej koszulke i zacząłem pieścić jej piękne wielkie kształtne jędrne piersi leciutko przygryzając sutki. Po czym ręką rozpiąłem jej spodnie i wjechałem dłonią na jej łono, jęknęła cichutko i od razu poczułem że jest wilgotna, wskazała mi ręką na szuflade w kredensie, otwarłem ją a tam były gumki. Pomyślałem "to jest moja szansa" Moje prącie było nabrzmiałe niczym kabaczek w pełnym słońcu. Zdłąłem z niej majteczki i już chce wykonać pierwsze pchnięcie lecz wtem zatrzęsło łóżkiem, zobaczyłem błysk za oknem i eksplozja wybiła szybe z olbrzymim imptem. W pore osłoniliśmy się kołdrą, lecz po chwili wszędzie było czuć siarką i zgnilizną, odkryłem leciutko kołdrę a tam stał JANUSZ GAWLAK II w stroju martwego noworodka w stringach zrobionych z pępowin nienarodzonych płodów, oczy żarzyły mu się niczym rozgrzany do białości koks. Popatrzył się złowieszczym wzrokiem na Karoline i wyciągnął zza pazuchy 3 hostie-shurikeny rzucając je z ogromną prędkością w jej strone. Trafił ją w tętnice szyjną, w mózg i w śledzione. Zmarła na miejscu. Janusz trzeci raz mi zjebał dupake NIENAWIDZE CIE CHUJU!
#37
Super historia, ale gdyby nie hostie-shurikeny i Janusz Gawlak, to mogłaby być realna.
402 Payment Required
#38
Minecraft – niezależna gra komputerowa z otwartym światem[3] tworzona w języku Java pierwotnie przez Markusa Perssona. Następnie rozwijana przez firmę, którą założył za uzyskane dochody ze sprzedaży – Mojang AB. Inspiracją dla autora gry były gry Infiniminer, Dwarf Fortress oraz Dungeon Keeper[4]. Od 1 grudnia 2011 roku głównym projektantem gry jest Jens Bergensten[5][6].
Pierwsza wersja gry została wydana 17 maja 2009 roku, natomiast wersja beta – 20 grudnia 2010 roku. Oficjalna data premiery to 18 listopada 2011 roku. Wersję gry dla systemu Android wydano pierwotnie tylko na Xperię Play 16 sierpnia 2011 roku, a 7 października 2011 roku dla innych urządzeń. Wersja na system iOS ukazała się 17 listopada 2011 roku.
6 czerwca 2011 roku na targach E3 Microsoft ujawnił, że Minecraft zadebiutuje na platformie Xbox 360 w trybie wyłączności, co nastąpiło 9 maja 2012 roku[7]. Gra posiada cechy wzajemnej funkcjonalności pomiędzy konsolą a PC[8].
Spis treści [ukryj]
1 Rozgrywka
2 Historia
3 Odbiór gry i sprzedaż
4 Porty gry
4.1 Wersja na Xbox 360
5 Ścieżka dźwiękowa
6 Przypisy
7 Linki zewnętrzne
Rozgrywka[edytuj | edytuj kod źródłowy]

Gra skupia się na kreatywności i budowaniu, pozwalając graczom na tworzenie konstrukcji z sześciennych bloków w otwartym trójwymiarowym świecie. Gra jest dostępna w dwóch wersjach – darmowej Classic oraz płatnej. Obie pozwalają zarówno na grę jedno- jak i wieloosobową.
Wersja Classic pozwala na rozgrywkę z nieograniczoną ilością materiałów. Wersja płatna zawiera cztery tryby gry:
Creative zbliżony do wersji Classic, lecz zawiera więcej bloków. Postać gracza dysponuje nieskończoną ilością wszystkich zasobów, może zginąć tylko przez wpadnięcie do próżni znajdującej się pod powierzchnią świata oraz potrafi latać. Tryb dostępny od wersji Beta 1.8.
Survival, w którym gracz samodzielnie zdobywa materiały, wytwarza narzędzia, broń i inne przedmioty, walczy z potworami (wyjątkiem jest gra na poziomie "pokojowym", gdzie nie pojawiają się żadne potwory), handluje z mieszkańcami wiosek, musi zaspokajać głód i uważać na punkty życia, by nie zginąć (w przypadku śmierci następuje odrodzenie postaci gracza bez posiadanego ekwipunku), dodatkowo w trybie gry wieloosobowej bohater może walczyć z innymi graczami,
Hardcore, w którym rozgrywka przebiega identycznie jak w poprzednim trybie, jednak poziom trudności ustawiony jest na najwyższym poziomie, a w przypadku śmierci postaci gracza nie ma możliwości odrodzenia się i świat na którym grał zostaje usunięty. Tryb oficjalnie dodany w wersji 1.0.0.
Adventure, w którym gracz ma ograniczoną możliwość niszczenia i ustawiania bloków, może natomiast używać programowalnych dźwigni, przycisków i innych urządzeń. Tryb dostępny od wersji 1.3.1.
Gra posiada symboliczne zakończenie, następujące po zabiciu przez gracza Smoka Kresu, znajdującego się w innym wymiarze, noszącym nazwę Kres (The End). Po jego zabiciu gracz wraca do normalnego wymiaru. Mimo ukończenia gry gracz może dalej prowadzić rozgrywkę w normalny sposób.
Historia[edytuj | edytuj kod źródłowy]



Pluszowe zabawki stylizowane na bloki z gry.
Twórca gry Minecraft pracował wcześniej nad Wurm Online oraz przez ponad cztery lata jako deweloper gier dla king.com[9][10]. Rozwój Minecrafta rozpoczął 10 maja 2009 roku i wkrótce później zrezygnował z pracy dla king.com, aby skoncentrować się na własnym projekcie[9][11]. Do stworzenia gry zainspirowały go takie tytuły jak Dwarf Fortress autorstwa Bay 12 Games, Infiniminer autorstwa Zachtronics Industries i Dungeon Keeper autorstwa Bullfrog Productions. Po odkryciu gry Infiniminer Persson oświadczył, że właśnie taką grę chce stworzyć. Infiniminer miał ogromny wpływ na styl rozgrywki, której efektem był Minecraft, w tym widzenie z perspektywy pierwszej osoby i „blokowy” styl wizualny.
Minecraft po raz pierwszy został udostępniony publicznie 17 maja 2009 roku, jako wersja, którą później nazwano Classic. Markus Persson z początku pracował na pełny etat w Jalbum.net, lecz później przeniósł się do pracy w niepełnym wymiarze godzin, aby skupić się na pracy nad Minecraftem. Zgodnie z zapowiedzią twórcy aktualizacje gry, dodające nowe elementy, mają być wydawane tak długo, jak długo gra będzie mieć aktywnych użytkowników.
We wrześniu 2010 roku Persson zapowiedział, że wraz ze znajomym założył własną firmę, Mojang AB, z pieniędzy zarobionych ze sprzedaży Minecrafta. Firma zajęła się rozwojem tej gry, a także innych tytułów jak Scrolls, nad którymi pracują przede wszystkim inne osoby w firmie. W 2010 roku Persson zatrudnił w firmie cztery dodatkowe osoby: Jensa Bergenstena, Daniela Kaplana, Jakoba Porsera oraz Markusa Toivonena. Plany spółki Perssona zostały opóźnione, kiedy jego konto PayPal zostało zamrożone[12]. 20 października 2010 roku strona minecraft.net stała się celem ataku DDoS[13][14].
11 grudnia 2010 roku Persson ogłosił na swoim blogu, że Minecraft wejdzie w fazę beta 20 grudnia 2010 roku, a cena wzrośnie do 14,95 euro[15]. Ponadto każdy, kto zakupi grę po tej dacie nie otrzyma za darmo ewentualnych przyszłych dodatków do gry, jednak wszystkie aktualizacje pozostaną bezpłatne. Na początku 2011 roku Mojang zatrudnił dwóch kolejnych pracowników: Carla Manneha i Tobiasa Möllstama[16]. 7 kwietnia 2011 roku Persson napisał na swoim blogu, że gra wyjdzie z fazy beta 11 listopada 2011 roku, ale nie będzie to gotowy produkt i będzie aktualizowany zarówno przed, jak i po tej dacie[17]. 11 maja 2011 roku został zapowiedziany MineCon 2011, który odbył się w Las Vegas w dniach 18-19 listopada. Później premiera samej gry została przeniesiona z 11 na 18 listopada tak, by odbyła się ona na MineConie.
2 grudnia 2011 roku Persson ogłosił, że poprzedniego dnia ustąpił z funkcji głównego programisty Minecrafta, a funkcję tę przejął Jens Bergensten[18].
Odbiór gry i sprzedaż[edytuj | edytuj kod źródłowy]

[ukryj]
Recenzje
Publikacja Ocena
1UP.com A+[19]
„CD-Action” 9/10[20]
„Edge” 9/10
Eurogamer 10/10[21]
„Game Informer” 9,25/10
„GamePro” 5/5 gwiazdek
GameSpot 8,5/10[22]
GameSpy 5/5 gwiazdek[23]
IGN 9/10[24]
Oceny z agregatorów
Agregator Ocena
GameRankings 92,79% (21 recenzji)[26]
Metacritic 93/100 (33 recenzje)[25]
Gra szybko zyskała na popularności, przynosząc twórcy duże dochody[27]. Na oficjalnej stronie zarejestrowało się ponad kilkadziesiąt milionów graczy, a grę kupiło ponad 11 mln osób na komputery osobiste[28] oraz ponad 5 mln na urządzenia mobilne i tyle samo na Xboksa 360. Wg danych ze stycznia 2013 roku łącznie sprzedano ponad 18 mln kopii gry[29][30]. Próg miliona sprzedanych kopii na PC został przekroczony 12 stycznia 2011 roku[31], a próg 30 milionów graczy zarejestrowanych na oficjalnej stronie 26 maja 2012 roku[32].
Minecraft od serwisu Indie DB otrzymał nagrody dla „najlepszej niezależnej gry 2010 roku”[33][34] w kategoriach:
wybór internautów – gra roku;
wybór redaktorów – najbardziej innowacyjna gra;
najlepszy tryb jednoosobowy.
Gra zdobyła dwie nagrody Dataspelsgalan 2012: drugie miejsce w kategorii „szwedzka gra roku” oraz „casualowa gra roku”[35].
Porty gry[edytuj | edytuj kod źródłowy]

Powstał klon gry na iPhone i iPod touch zatytułowany Minecrafted, udostępniony za pośrednictwem sklepu App Store. Niedługo został jednak z niego usunięty[36].
Gra została wydana na platformy Android i iOS pod nazwą Minecraft – Pocket Edition. Gra znajduje się obecnie w wersji alfa.
Wersja na Xbox 360[edytuj | edytuj kod źródłowy]
9 maja 2012 została wydana wersja na konsolę Xbox 360, która jest rozwijana przez 4J Studios i będzie docelowo obsługiwać Kinecta[37]. W przeciągu pierwszych 24 godzin od wydania sprzedano poprzez Xbox Live ponad 400 tys. kopii, co było rekordem w historii serwisu[38].
Generalnie gra nie różni się od pierwowzoru na komputery osobiste. Wersja na Xboksa posiada tutorial oraz możliwość rozgrywki np. dla dwóch osób na jednym ekranie. Początkowo gra nie posiadała trybu Creative Mode, który został dodany przez Microsoft później[39]. W trybie tym gracz ma możliwości konstruowania przedmiotów świata bez ograniczeń oraz możliwości latania po całym terenie mapy. Został również przeprojektowany system produkcji przedmiotów oraz interfejs użytkownika tworząc go bardziej przyjaznym dla nowych graczy[40].
Ścieżka dźwiękowa[edytuj | edytuj kod źródłowy]

Minecraft – Volume Alpha
Ścieżka dźwiękowa Daniel „C418” Rosenfeld
Wydany 4 marca 2011
Płyta po płycie
I forgot something, didn't I.
(2011)
Minecraft – Volume Alpha
(2011)
72 Minutes of Fame
(2011)
Daniel „C418” Rosenfeld wydał oficjalną ścieżkę dźwiękową z gry o tytule Minecraft – Volume Alpha 4 marca 2011 roku[41].

# Tytuł utworu Czas
1. „Key” 1:05
2. „Door” 1:51
3. „Subwoofer Lullaby” 3:28
4. „Death” 0:41
5. „Living Mice” 2:57
6. „Moog City” 2:40
7. „Haggstorm” 3:24
8. „Minecraft” 4:14
9. „Oxygène” 1:05
10. „Équinoxe” 1:54
11. „Mice on Venus” 4:41
12. „Dry Hands” 1:08
13. „Wet Hands” 1:30
14. „Clark” 3:11
15. „Chris” 1:27
16. „Thirteen” 2:56
17. „Excuse” 2:04
18. „Sweden” 3:35
19. „Cat” 3:06
20. „Dog” 2:25
21. „Danny” 4:14
22. „Beginning” 1:42
23. „Droopy likes ricochet” 1:36
24. „Droopy likes your face” 1:56
58:50
Przypisy

↑ Jens Bergensten: Woho! Minecraft 1.6.2 is out, get it via the new Minecraft launcher here: (ang.). Twitter, 2013-07-01. [dostęp 2013-07-05].
↑ Minecraft Pocket Edition 0.6.1 submitted. Mojang. [dostęp 2012-02-02].
↑ Minecraft: The Coolest Game You've Never Heard Of (ang.). firingsquad.com. [dostęp 2011-09-14].
↑ Markus Persson, Credits due, 26 maja 2009, The Word of Notch, [dostęp 20 lipca 2011]
↑ Tom Senior: Notch steps down as Minecraft lead designer, plans to start new projects (ang.). pcgamer.com, 2011-12-02. [dostęp 2012-01-14].
↑ Markus Persson: Och med dom orden så passar jag micken. (ang.). notch.tumblr.com, 2011-12-02. [dostęp 2012-01-14].
↑ Minecraft for Xbox 360 (ang.). xbox.com. [dostęp 2012-05-15].
↑ Xbox 360 World Premieres Biggest Blockbuster Games and Entertainment. xbox.com, 2011-06-06. [dostęp 2012-01-06].
↑ 9,0 9,1 Interview: Markus 'Notch' Persson Talks Making Minecraft (ang.). gamasutra.com. [dostęp 2012-03-02].
↑ Community heroes: Notch, for Minecraft (ang.). pcgamer.com. [dostęp 2012-03-02].
↑ About the game (ang.). minecraft.net. [dostęp 2012-03-02].
↑ PayPal Freezes $750K in MineCraft Dev's Account (ang.). escapistmagazine.com. [dostęp 2012-03-02].
↑ Minecraft Apparently Under Siege By Angry Addicts Demanding More Updates (ang.). kotaku.com. [dostęp 2012-03-02].
↑ Minecraft hit by DDOS attack (ang.). eurogamer.net. [dostęp 2012-03-02].
↑ Minecraft Beta: December 20, 2010 (ang.). notch.tumblr.com. [dostęp 2012-03-02].
↑ 2011, here we go! (ang.). notch.tumblr.com. [dostęp 2012-03-02].
↑ 11/11/11 (ang.). notch.tumblr.com. [dostęp 2012-03-02].
↑ Markus "Notch" Persson steps down as lead Minecraft developer (ang.). arstechnica.com. [dostęp 2012-03-02].
↑ Minecraft (ang.). 1up.com. [dostęp 2011-12-13].
↑ Michał "enki" Kuszewski. Minecraft. „CD-Action”. 01/2012 (199), s. 42-47, 2011-12-20. Jerzy Poprawa – redaktor naczelny. Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o.. ISSN 1426-2916 (pol.).
↑ Minecraft Review (ang.). eurogamer.net. [dostęp 2011-12-13].
↑ Minecraft Review (ang.). gamespot.com. [dostęp 2011-12-13].
↑ Minecraft Review (ang.). gamespy.com. [dostęp 2011-12-13].
↑ Minecraft Review. The only limit is your imagination. (ang.). ign.com. [dostęp 2011-12-11].
↑ Minecraft (ang.). metacritic.com. [dostęp 2011-12-13].
↑ Minecraft (ang.). gamerankings.com. [dostęp 2011-12-13].
↑ Minecraft: Zrób grę, zostań milionerem.. cdaction.pl, 2010-10-10. [dostęp 2011-01-03].
↑ Minecraft – Statistics (ang.). Minecraft.net. [dostęp 2011-01-13].
↑ Eddie Makuch: Minecraft franchise sales hit 17.5 million (ang.). GameSpot, 2012-12-13. [dostęp 2013-01-03].
↑ Daniel Kaplan: On the last day of 2012, Minecraft Xbox 360 Edition hit 5 million copies sold!. Twitter, 2013-01-03. [dostęp 2013-01-03].
↑ Markus Persson: Exclamation mark. The Word of Notch, 2011-12-01. [dostęp 2012-01-15].
↑ Markus Persson: Minecraft now has 30 million registered users (ang.). twitter.com. [dostęp 2012-05-27].
↑ Oskar "XsomX" Śniegowski: Minecraft – kolejny wielki sukces. Gameriddles.com, 2010-12-27. [dostęp 2011-01-03].
↑ Piotrek66: Minecraft niezależną grą roku według czytelników IndieDB. Cdaction.pl, 2010-12-27. [dostęp 2011-01-03].
↑ Skyrim är Årets spel (szw.). dataspelsgalan.se, 2012-04-26. [dostęp 2012-05-01].
↑ Konrad Hildebrand: Minecraft jest tak popularny, że ktoś chciał zarobić na jego klonie. Polygamia.pl, 2010-11-17. [dostęp 2011-01-03].
Za: Minecraft...On The iPhone? (ang.). Kotaku.com. [dostęp 2011-01-03].
↑ Ben Gilbert: Minecraft for Kinect is an XBLA title, ported by 4J Studios (ang.). joystiq.com, 16 czerwca 2011. [dostęp 2012-03-05].
↑ Matthew Hawkins: 'Minecraft' on Xbox Live a smash success (ang.). msn.com. [dostęp 2012-05-19].
↑ Jeffrey Matulef: Minecraft adds Creative Mode to the Xbox 360 version (ang.). Eurogamer, 2012-10-16. [dostęp 2013-01-29].
↑ Minecraft Review: Xbox 360 port only as good as your imagination (ang.). cbsnews.com. [dostęp 2012-05-19].
↑ Daniel „C418” Rosenfeld: Minecraft – Volume Alpha (ang.). Bandcamp, 2011-03-04. [dostęp 2013-05-03].

Homo – rodzaj ssaków naczelnych z rodziny człowiekowatych (Hominidae) obejmujący współcześnie występującego człowieka rozumnego (Homo sapiens) oraz blisko z nim spokrewnione formy wymarłe, m.in. Homo habilis, nazywanego człowiekiem zręcznym, Homo erectus, nazywanego człowiekiem wyprostowanym, i neandertalczyka, nazywanego człowiekiem neandertalskim. Przedstawiciele tego rodzaju charakteryzowani są względnie dużą pojemnością puszki mózgowej, przystosowaniem do utrzymywania wyprostowanej postawy ciała i dwunożnego chodu, całkowicie przeciwstawnym kciukiem oraz dłońmi zdolnymi do precyzyjnego chwytu umożliwiającego wytwarzanie narzędzi.
W języku polskim nazwie Homo przypisywana jest nazwa zwyczajowa człowiek, choć pod tą nazwą rozumiany jest zwykle współczesny Homo sapiens.
Spis treści [ukryj]
1 Klasyfikacja biologiczna
2 Systematyka
3 Zobacz też
4 Przypisy
5 Bibliografia
6 Linki zewnętrzne
Klasyfikacja biologiczna[edytuj | edytuj kod źródłowy]

Klasyfikacja biologiczna umieszcza człowieka wśród ssaków naczelnych (Primates). Cechą charakterystyczną rodziny człowiekowatych jest skłonność do przyjmowania spionizowanej, dwunożnej postawy (choć gibony także większość czasu spędzają na dwóch łapach) oraz zdolność do wytwarzania i używania narzędzi (potrafią to także szympansy). Do 2011 roku uważano, że kultura jest właściwa jedynie ludziom, jednak również orangutany gromadzą wiedzę i przekazują ją następnym pokoleniom[2]. Samą zdolność do używania narzędzi już wcześniej zaobserwowano u innych gatunków (m.in. u słoni, ośmiornic, delifnów, goryli, szympansów, niektórych gatunków ptaków i ryb[3][4][5]).
Information icon.svg Osobny artykuł: Dwunożność.
Nazwa Homo została po raz pierwszy opublikowana przez Karola Linneusza w 1735 roku w pierwszej edycji Systema Naturae. Linneusz zaklasyfikował człowieka wraz z małpami człekokształtnymi w rzędzie Anthropomorpha. W X edycji Systema Naturae (1758), która dała początek współczesnej nomenklaturze binominalnej, Homo opisany został jako rodzaj ssaków naczelnych – Linneusz zastąpił nazwę Anthropomorpha nazwą Primates[6].
Linneusz zaliczył do tego rodzaju dwa „gatunki”:
Homo sapiens – człowieka współczesnego, którego nazwał również Homo diurnus (aktywny w dziennym świetle) – w tym wszystkie żyjące populacje z Europy (Europeus), Afryki (Afer), Ameryki (Americanus) i Azji (Asiaticus),
Homo nocturnus (aktywny w nocy) – małpy podobne do człowieka.
Definicja rodzaju Homo zmieniała się z upływem czasu. Obecnie przyjmuje się, że gatunki z tego rodzaju charakteryzują się prowadzeniem naziemnego, zamiast nadrzewnego trybu życia i poruszaniem się w postawie spionizowanej[7], mają większą od pozostałych człekokształtnych pojemność puszki mózgowej, ich kończyny mają budowę przystosowaną do utrzymywania wyprostowanej postawy ciała i dwunożnego chodu, kciuk jest dobrze ukształtowany i całkowicie przeciwstawny, a dłonie są zdolne zarówno do chwytu siłowego, jak i precyzyjnego[8].
Proces filogenetyczny prowadzący do powstania człowieka dokonywał się przez miliony lat od rozdzielenia linii ewolucyjnych Homo od pozostałych hominidów. Świadczy o tym szczególnie linia rozwoju australopiteków, które już 4,2 mln lat temu były od bardzo dawna gałęzią odrębną w stosunku do pozostałych Simiiformes.
Information icon.svg Osobny artykuł: Antropogeneza.
Wśród pozostałych cech anatomicznych ludzi, oprócz wyprostowanej postawy ciała, wymienia się ograniczone owłosienie ciała, czerwień wargową, stałocieplność. Te ostatnie występują także u niektórych innych zwierząt.
Systematyka[edytuj | edytuj kod źródłowy]

Systematyka rodzaju Homo jest dotąd nieustalona, wiadomo jedynie, że w przeszłości występowało kilka gatunków, jednak co do ich liczby i stopnia ich pokrewieństwa nadal trwają spory.

Przedstawiciele:
Nazwa Szacowany okres występowania Obszar występowania Uwagi
†Homo habilis 2,5–1,5 (lub do 1) mln lat temu jez. Turkana, Kenia, Etiopia uznano go za twórcę narzędzi kamiennych
†Homo rudolfensis 2,4-1,8 mln lat temu jez. Turkana, Kenia klasyfikowany pierwotnie jako Homo habilis lub Australopithecus sp.
†Homo gautengensis ponad 2-0,6 mln lat temu Afryka Południowa opisany w maju 2010
†Homo erectus 2 (lub 1,25)–0,05 mln lat temu Afryka, Azja, Europa potrafił niecić ogień; żył w społecznościach
†Homo ergaster 1,9–1,7 (lub do 1,25) mln lat temu Afryka wschodnia i południowa klasyfikowany niekiedy jako Homo erectus (populacja afrykańska)
†Homo georgicus 1,8–1,6 mln lat temu Gruzja możliwa klasyfikacja jako Homo ergaster
†Człowiek z jaskini Denisowa 1 mln (szacunkowo) – 38 tys. lat temu Syberia wyodrębniony na podstawie analizy DNA szczątków sprzed 41 tys. lat w marcu 2010
†Homo cepranensis 900-800 tys. lat temu Włochy znany z jednego znaleziska datowanego na 900-800 tys. lat
†Homo antecessor 800–350 tys. lat temu Hiszpania klasyfikowany niekiedy jako Homo heidelbergensis lub Homo erectus
†Homo heidelbergensis 600–250 tys. lat temu Europa, Afryka, Chiny klasyfikowany niekiedy jako Homo erectus (populacja europejska) lub archaiczny Homo sapiens
†Homo rhodesiensis 300–120 tys. lat temu Zambia
Homo sapiens od 250 tys. – nadal cały świat
†Homo neanderthalensis
(przez niektórych uznawany za podgatunek Homo sapiens) 230–30 tys. lat temu Europa, zachodnia Azja
†Homo floresiensis 100 tys. (lub do 1 mln) – 10 tys. lat temu Indonezja[9]
Zobacz też[edytuj | edytuj kod źródłowy]

anatomia człowieka
antropocentryzm
antropologia
antropomorfizm
prawa człowieka
zasada antropiczna
człowieczeństwo
protologia
hipoteza wodnej małpy
Przypisy[edytuj | edytuj kod źródłowy]

↑ Homo w: Integrated Taxonomic Information System (ang.)
↑ Niezwykłe odkrycie. Nie tylko ludzie mają kulturę - Onet Wiadomości
↑ Wiedza i Życie, listopad 2011, str. 15
↑ 10 Animals That Use Tools | LiveScience
↑ Animal Tool Use
↑ C. Linnaeus. Tomus I. Systema naturae per regna tria naturae, secundum classes, ordines, genera, species, cum characteribus, differentiis, synonymis, locis. Editio decima, reformata. Holmiae. (Laurentii Salvii). . 1-4, s. 1-824, 1758.
↑ Kazimierz Kowalski: Ssaki, zarys teriologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1971.
↑ Wojciech Bresiński: Encyklopedia audiowizualna Britannica : zoologia. Cz. 1. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz, 2006. ISBN 83-6056-305-5.
↑ Anthropologist Confirms 'Hobbit' Indeed A Separate Species (ang.). 29 stycznia 2007. [dostęp 8 grudnia 2009].
Bibliografia[edytuj | edytuj kod źródłowy]

Civilizations of the Ancient Near East. J. M. Sasson (red.), J. Baines, G. Beckman, K. S. Rubinson (z-a. red.). T. 1. Nowy Jork: Simon & Schuster Macmillan, 1995. ISBN 0-684-19720-0.
African systems of kinship and marriage. A.R. Radcliffe-Brown, Daryll Forde (red.). Londyn-Nowy Jork: KPI – International African Institute, 1987. ISBN 0-7103-0234-7.
Man, evolution of. W: Encyclopaedia Britannica. T. 14. W. Benton, 1964, s. 758-769.
Human Nature. W: Encyclopaedia Britannica. T. 11. W. Benton, 1964, s. 827-828.
Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod źródłowy]

Informacje w siostrzanych projektach
Commons-logo.svg Ilustracje i media w Wikimedia Commons
WiktionaryPl nodesc.svg Definicje słownikowe w Wikisłowniku
Wikiquote-logo.svg Cytaty w Wikicytatach
aktualne drzewo genealogiczne Homo sapiens w artykule Hominid orator ("Wprost")
artykuł o wczesnych migracjach hominidów – Ucieczka z Afryki ("Wprost")
Marcin Ryszkiewicz Pożegnanie z Afryką
en.wikipedia.org/wiki/Tool_use_by_animals
hhaha
#39
za mao Tongue


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości